zaterdag 18 maart 2017

Alice in Crochetland


Soms voel ik me zoals Alice in Wonderland, verwonderd over alles wat ik zie.
Als ik mijn wolvoorraad bekijk, dan kan ik wel uren staan dromen over alles wat ik ermee zou kunnen maken.
En soms ben ik zelf verrast door wat ik heb gehaakt!
Zoals dit kussen, want het is helemaal anders geworden dan ik had gepland.

There are moments that I feel exactly like Alice in Wonderland, astonished by all that I can see.
When I see my yarn stash, I can easily dream away for a couple of hours, just thinking about all the possible projects this yarn can be turned into.
And sometimes I'm surprised by what I made myself!
Like this cushion, because it turned out so different than planned.



Ik had eerst een gewone vierkante lap gehaakt met streepjes in halve stokjes.
Het plan was hier een landschap op te borduren, met huizen en bomen, paadjes en weilanden.
Zo'n groot fantasiekussen waar kinderen (en volwassen zoals ik) veel kijkplezier aan beleven, omdat je telkens iets anders ontdekt.
Maar dat werd véél te druk, het zou je echt hoofdpijn bezorgen.

I crocheted a square piece, with stripes and half double crochets (US terms).
The plan was to embroider a whole landscape on it, with trees, houses, paths and corn fields.
It would become a big fantasypillow for kids ( and adults like me ) could gaze at and discover more details every time you look.  But it was too crowded.



En toen floepte het licht in mijn hoofd aan...
Als ik deze lap nu eens dicht zou plooien zoals je met een granny square kunt doen?
( De overstaande hoeken naar mekaar toe en dan vastnaaien )
En ja hoor, geslaagd!

And then there was light...
What if I folded this piece like a granny square, from corner to corner?
Yes, that would do it!



En nu gaat deze Alice opnieuw wat staan dromen tussen de plastic bakken met garen.
Over wat er nu tevoorschijn getoverd kan worden.
Want met een beetje fantasie en nieuwsgierigheid, kun je dingen haken waar je zelf versteld van staat.

Now it's time to play Alice once again and dream and look at my yarn.
What could be my next project?
With a little fantasy and curiosity, you can make all kinds of stuff to amaze yourself.





Sigrid x




PS: Heb jij jezelf ook al eens verrast met wat er uit je handen kwam?
Of ben je wel eens aan iets begonnen maar heb je er iets anders van gemaakt?
En heb jij dat 'Alice'-gevoel ook tijdens het haken?

Ps: Did you ever amaze yourself with a crochet project?

Or have you ever started something that became something totally different?
Have you got that 'Alice-feeling' too when you crochet?






42 opmerkingen:

  1. Hallo Sigrid,goede morgen.
    Wat een prachtig kussen heb je gemaakt.
    Geweldig zo zie je maar dat je met creativiteit alle kanten opkan.
    Ik vind jou kussen super super mooi.
    Groetjes Edith xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is je kussen gaaf geworden. Wat een parchtige oplossing voor een wolvoorraad.
    Ik zou zelf erg verbaasd zijn als dit zomaar uit mijn handen was gekomen
    Fijn weekend Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super mooi kussen en inderdaad verrassend leuk, zo met die schuine strepen. En lekker kleurrijk! Liefs Inge.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik wissel vaak af; een paar zachtkleurige projecten en dan weer iets heel kleurrijk.
      Nu heb ik dus weer zin iets met minder felle kleurtjes. :-)

      Verwijderen
  4. Such an adorable cushion! It became a real eyecatcher. One simply has to look at it and enjoy the playful setting of the colours. Such a beauty! I love it!
    As to your P.S.... Well sometimes I gape absolutly speechless at the piece of crochet in my hands: "Did I really make this?" - "I cannot have made this: It's beautiful!" And if you remember my vest-into-poncho... Often enough things do not turn out the way I imagined them to.
    I never was a fan of Alice, but I do know that feeling...
    Have a great weekend,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I'm not really a fan of Alice either, it's just that my daughter played in a schoolmusical about Alice and I couldn't get that song out of my head :-)
      Have a great weekend too x

      Verwijderen
  5. Hey Sigrid,
    Wat is je kussen ontzettend gaaf. Super mooi. Ja, alle wolletjes geven mij ook wel een Alice in wonderland gevoel. Ik heb laatst alles opgeruimd en zag toen weer hoeveel ik had. hihi.
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ja, altijd schrikken hé, hoeveel garen je bijeen gespaard hebt :-)

      Verwijderen
  6. Oh waauw, deze is echg heel mooi geworden! Ook lduk dat je soms midden in een rij met een nieuw kleur begon. Echt heel tof!
    Helaas blokkeer ik vaak als ik geen duidelijk uitgestippeld plan heb. Te vaak blijft het alleen bij dromen bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! En dat heb ik ook soms hoor, deze gehaakte lap lag al een paar dagen opzij en was al gedoemd om in de vuilbak te belanden. Maar toen dus toch een idee gekregen.

      Verwijderen
  7. Heerlijk vrolijk kussen. Mooi garen. Ja het blijft bizar wat er allemaal uit zo een bolletje garen kan groeien.
    Fijn weekend.
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, het zijn allemaal wolrestjes bijeen :-)

      Verwijderen
    2. O joh, wat een grappig effect heeft dat. Goed idee om je restjes zo te verwerken. Je bent wel even aan het knopen geweest dan.

      Verwijderen
  8. Wat een gaaf idee is dit! Echt een heel mooi kussen heb je ervan gehaakt. Er komen meteen al weer allerlei ideetjes naar boven. :-)
    En ik heb dat ook wel eens, dat ik ergens aan begin met een idee en dat het dan uiteindelijk weer iets heel anders wordt. :-)
    Geniet van je weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, ik heb zelf ook weer opnieuw inspiratie, maar deze keer weer met zachtere kleurtjes misschien. Jij ook fijn weekend!

      Verwijderen
  9. Dat is een leuk, vrolijk en absoluut kleurrijk kussen geworden, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig resultaat! Ik snap dat plooien niet helemaal, maar 't effect is fantastisch :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zoiets als dit: http://jenines-cardideas.blogspot.be/2016/02/gehaakt-kussen-scheepjes-colour-crafter.html

      Verwijderen
  11. Your cushion is very beautiful. I think the best finishes are the ones that evolve into something unexpected. It is fun to be like Alice :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. schoontje! En ja, ik ken dat. Ik gebruik dat als ik teken. Ik kan dat niet zo goed en vroeger wist ik op voorhand hoe iets zou worden en dan lukte dat niet. Maar nu kies ik eerder voor een detail - bijvoorbeeld: stukjes met zwart wit en dan de rest in felle kleuren - en zie ik wel waar ik uit kom. Veel bevredigender!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Juist, bij het tekenen is dat ook leuk, wat spontaniteit!

      Verwijderen
  13. Heel goed bedacht, anders was het zonde van je haakwerk en tijd geweest. Ik ben eens begonnen aan een vest, maar dat werd zo groot (wijd) dat ik doorgehaakt heb, en er een plaid van maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb er soms ook wel eens last van van dat Alice gevoel. Maar meestal wordt dat niets. Juist als ik heel veel in mijn hoofd heb, dan komt er niks van terecht. Beter eerst rustig over nadenken. Maar jij hebt er weer heerlijk op los gefantaseerd en nog goed gelukt ook.
    Ga jij maar lekker verder met dromen, dan kunnen wij meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. just beautiful, like the rainbow :) Sometimes the initial idea turns very quickly to something even better.
    Demi

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haha, dat vind ik nou zo leuk om te lezen ... Het Alice-gevoel... Gewoon het restje kind dat altijd blijft! Ik herken het wel, maar niet altijd in handwerksferen... Vaker gewoon in de tuin, of als ik in m'n kelder rond kijk ...
    Wat een superleuk en origineel en vrolijk kussen heb je gemaakt, Sigrid! Dat kan de hele zomer mee...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wel hier word ik ook vrolijk van, zo een mooi kleurrijk kussen
    proficiat
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Alice dat heb je goed gedaan! ;-)) Wat een heerlijk kleurig kussen is dit geworden. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk vrolijk kussen! Krijg meteen een zomer gevoel door alle frisse kleurtjes. Ben dan nu toch ook wel erg benieuwd hoe vol die wolkast is van jou, haha.

    Fijn weekend Sigrid!


    Liefs Froukje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi, kleurrijk kussen! Een Alice gevoel heb ik Zweden, ik denk dat dit komt omdat ik redelijk gestructureerd aan iets begin. Ik hou van een houvast...
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw... Op een 'normale manier' had dit eruit gezien als een leuk kussen van restjes, maar op deze manier vind ik het een kleurig Kunstkussen! Ik zou er nog eentje bij maken!
    Liefs,
    Sandra
    P.S. Je idee met die huisjes en zo lijkt me toch wel erg leuk... Misschien een keer op een rustigere basis?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Love the color combination! Wondrous indeed!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Herkenbaar: 'turen in je wol voorraad en bedenken wat je gaat maken': heerlijk!
    Wat een prachtige, kleurrijke kussens heb je toch weer gemaakt!

    Groetjes Marijke!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Fabulous pillow! You did a great job and that was the answer, folding it like you did. I love dreaming of projects!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. It's a lovely cushion, I like how all the colours blend together.
    I usually start making with a specific thing in mind and I think I've stuck to all my plans. It's just my time for crochet and sewing is often limited so whatever opportunity I have I need to work on finishing whatever current project I have. Saying that, I do like to dream of things I'd like to make. There's an endless list. x

    BeantwoordenVerwijderen
  26. This is clever! I couldn't work out how you did it just from the photos. I have to give it a try.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Piękne rzeczy robisz i ciekawe.Serdecznie pozdrawiam.

    BeantwoordenVerwijderen